Lifestyle

Zo begin jij de beste horecazaak

Laat me raden: jij wil graag een horecazaak beginnen. Je bent er helemaal klaar voor; je hebt een leuk pand op het oog of misschien zelfs al gehuurd of gekocht, je hebt een killer concept én zelfs een leuke deal om horeca barkrukken kopen en horeca tafel onderstel te versnellen. Kortom, je bent er he-le-maal klaar voor. Maar… hoe run je nu eigenlijk een succesvolle horecazaak; wat komt daar allemaal bij kijken? En ben jij er dan wel echt geschikt voor, en vooral ook: klaar voor? Lees gauw mee. 

Het halve werk 

Waar alle goede bedrijven beginnen en waar zo ook jouw geweldige horecazaak zijn grondbeginselen gaat vinden, is bij een idee. Het concept. Hét breinspinsel wat ervoor gaat zorgen dat jouw zaak niet alleen gaat lopen, maar ook nog eens gaat rennen. Sommige mensen onderschatten de waarde van het concept; zij geloven dat het vooral te maken heeft met geld, goede boekhouding en geluk. Die dingen helpen allemaal, uiteraard, maar niks verslaat een goed concept. Stel je bijvoorbeeld voor dat er dertig cafés aan een straat liggen; cafés met allemaal exact hetzelfde semi-Brabantse uiterlijk, en dat jij tussen al die cafés aan diezelfde straat een Ierse kroeg begint; een kroeg die zich specialiseert in speciaal bier en heerlijk hartig eten. Denk je dan niet dat je gaat opvallen? Een concept is er niet alleen om je zaak richting te geven, maar ook om je te laten opvallen in de grote massa. Wat je concept ook is; of je nu een high-end cocktailbar wil oprichten, een restaurant met het soort boho-klasse wat je normaalgesproken in NYC vindt, of een simpele kroeg met gewoon hele, héle goede biertjes, dat maakt niet. Hoe uitbundig of ingetogen je concept ook is, als je er een hebt, zit je al voor de helft goed. 

De ruggengraat 

De andere helft wordt ook nog weleens vergeten. Uiteraard heb je een goed pand, goede aankleding, goede organisatie en, inderdaad, goede boekhouding en geluk nodig, maar nog een heel belangrijk facet van het horecaleven is: je team. Verzamel een team om je heen wat niet alleen jou maar ook je concept begrijpt en daar ook voor wil staan, én behandel ze goed. Als je mensen goed en aardig behandelt, lopen ze twee keer zo hard voor je. Wees geen horecatiran, geloof me. 

 

Concept, geluk en een ijzersterk team; daar kom jij de winter wel mee door. Een blij team betekent blije klanten, en daar doe je het uiteindelijk voor, niet? 

Geef een reactie